چه زمانی کندو نیازمند طبق دادن است

کندو حتما می بایست آمادگی برای طبق خوردن داشته باشه و جمعیتش علاوه برپوشش دادن ۱۰ قاب روی سقف کندو را بپوشاند .
قسمت ابرویی قاب ها و پیشانی باید سفید و پر از عسل باشد .
زنبوری رو که میخواید طبق بدید باید سیر باشد . ( وقتی پایین گشنه باشد زنبور درست بالا نمی آید )
زنبور باید بعد از افت گرده صحرا طبق بخوره و یا با تله گرده کنترل شود .
( افت گرده باید کاملا حساب شده باشه و با توجه به شناختی که زنبوردار از صحرا و پس و پیش بودن گل دارد باید زمان دقیق رو مشخص کند که در یک منطقه در دوسال پی در پی ممکنه زمانش بدلیل بارش ها و نوع پوشش و تداخل گیاهان متفاوت باشد )

توجه کنید :
ابتداکلنی رابادقت بازدیدمیکنید و پایه شاخون روی قابها وجود نداشته و مطمئن شوید که جمعیت تصمیم برای بچه دادن نگرفته باشند .
طبق دادن زود هنگام وبدون درنظر گرفتن شرایط ، میتواند منجر به کشتن ملکه شود .

طبق دادن به دو روش امکان پذیر است !
۱_ طبق معکوس
۲_ طبق معمولی

روش اول   ( طبق معکوس )
در روش طبق معکوس ۳قاب شفیره همراه با جمعیت به یک طبق منتقل نموده تعداد۳کارت که بهتر است برگه موم باشد را درطبقه ی پایین بین قابها درسه قسمت قرار می دهیم  و بین هر برگه یک قاب جمعیت گذاشته تا فاصله‌ای بین سمت چپ و راست کندو از نظر جمعیتی به وجود نیاد. طبق راروی جمعیت گذاشته و کار تمام است ، زنبورطبق خورده را مرتب با کیک گرده وشهد یک به یک تغذیه نموده تاجمعیت قدرت موم بافی داشته وبرگه مومها را تبدیل به پوکه سفید جهت تخم ریزی در سطح گسترده آماده نمایند ، بعد چهار پنج روز کندو را بازدید میکنیم درصورت بافت برگه مومها و تخمریزی ملکه داخل سلولهای مومی یعنی موفقیت و ادامه تاطبقات بعدی .
عموما این روش برای ذخیره عسل مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این روش بعد فول شدن کندو سه پوکه خالی به طبق اضافه میکنیم تا شهد مورد نظر در قسمت بالا ذخیره شود.
دقت کنید ، کلنی طبق خورده به دلیل بازشدن و فراخی جا ، برای گرم کردن کندو،تخم ریزی بیش از حد معمول ملکه وموم بافی نیازمندتغذیه ی مرتب می باشد و این جمعیت دیگر تمایل به بچ دادن ندارد .